top of page

Sådan fik Brunata succes med

deres IoT forretning

Baggrund

Brunata A/S er en af Danmarks førende virksomheder inden for energimåling, dataopsamling og energieffektivisering. Med over 100 års erfaring har de opbygget stærk teknisk ekspertise og stor kundetillid. I de senere år har virksomheden dog mødt et marked i hastig udvikling med stigende kundekrav, nye teknologier og øget priskonkurrence.

brunata-bil-scaled-uai-2064x2064_edited.
Brunata logo-kopi_edited.png

Strategisk udgangspunkt

Udgangspunktet for initiativet var erkendelsen af, at kunderejsen ikke slutter ved installationen af Brunatas produkter.

Den begynder der.

For at styrke relationen til kunderne ønskede virksomheden at udvide sit produktkatalog med add-on løsninger, som kunne skabe værdi ud over de klassiske måle- og fordelingssystemer.

Formålet med denne forretningsudvikling var primært todelt.

Det ene element omhandlede at øge kundetilfredsheden ved at tilbyde relevante og intelligente services, der løser reelle problemer i dagligdagen.

​Det andet formål var, at forlænge kundernes livstidsværdi (CLV) gennem løbende engagement og mersalg, samtidig med at dækningsbidraget forbedres på baggrund af allerede eksisterende marketing- og salgsaktiviteter.

Brunatas EMS sensor er bygget på LoRaWAN, som er et langtrækkende netværk. Denne sensor kan overvåge indeklimaforhold, registrerer lækager samt sende besked til driftsansvarlige hvis et toilet løber

Brunata EMS.png

Fra 12 idéer til 4 kommercielle produkter

Brunata udviklede 12 MVP’er, som blev testet gennem et pretotyping-forløb for hurtigt at validere markedets respons. Efter få måneders dataindsamling blev otte koncepter fravalgt, og fire blev skaleret videre.

Ved brug af MVP- og Pretotyping-metoder kunne Brunata effektivt identificere de løsninger med størst kundeværdi og forretningspotentiale.

bottom of page